Al-Fatihah; Allah menyayangimu

Hari ini (semalam).

Aku terima berita tentang kematian seorang rakan sekolah. Walaupun tak rapat, atau tak pernah berborak mesra, tapi bila lihat gambarnya; buat aku sebak. 'Budak satu sekolah dengan aku. Aku kenal dia. '

Pada usia kami ni, terasa begitu awal. Tapi, iyalah. Ajal maut semua tlah tertulis. Sekurang kurangnya, manusia yang pergi disebabkan penyakit yang dihadapi itu; bertuah. Kerna sakit itu pengampus dosa. Dan mereka bersedia dengan ajal yang mendatang. Tapi, kita ni yang masih sihat bernyawa, cergas kemana saja. Entah kapan. Entah la gimana kematian kita nanti.

Yang bikin aku bertambah sebak. Aku baru dapat tahu tentang kematian seseorang rakan ni yang baru sahaja 'pulang', walaupun tak rapat tapi pernah la bertegur sapa di FB, Kira kenal la juga. Hm. Aku punya excited wish birthday dia sebab sama dengan aku, bila aku usha FB dia, semua ucapkan takziah dan alfatihah. Terkilan aku. Bodoh kan, tak tahu langsung bila pemergian dia, cuma beberapa hari sahaja sebelum tarikh kelahiran kami. Sudah sebulan lebih baru aku tahu.

Al-fatihah buat kedua sahabat aku ini. Al- Fatihah buat Sakinah, Al-Fatihah buat Bob (Gundah Gulana). Dan mereka mereka yang telah terdahulu meninggalkan kita. Moga tergolong dalam golongan yang beriman, dan aman hendaknya. Allah lebih mencintai kalian.

Sementara kita yang masih bernyawa. Teruskanlah beramal. 

Kerna entah bila, tuhan akan menyuruh kita berhenti bermain, dan tiba masa untuk kita pulang.

Comments

Popular posts from this blog

Take it serious, lets get marry!

9 TIP BINA HATI BARU

Dunia pinjaman