Saturday, April 5, 2014

Mati dalam kenangan

INT. DALAM BAS - MALAM
Aku mengadu kat Bedah, yang bekas teman wanita aku dok kata aku ni peminat keliling pinggang. Bersepah, tak macam dia tak lawa, dok merendah diri serupa cilaka, tapi baru baru ni, sudah ada penganti; teman lelaki dia kacaknya melebih lebih..
Bedah pandang aku "Dia nak lupa kan kau lah tu, Ad"

Aku diam.

Nak lupa kan aku? Aku soal dalam hati, lantas Bedah kata, "Salah satu cara nak lupakan kenangan lampau, atau seseorang; adalah dengan cipta kenangan baru" Bedah pegang bahu aku, usap pelahan, perhati yang serupa cilaka tapi sedikit meredakan amarah aku.

Kenapa?

"Mungkin kau ada buat benda yang dia tak suka, tak pun dia tak nak tipu kau lagi" Si minah yang gemar berbaju kebaya ni macam tahu apa yang aku fikir. Cilaka betul. (Eh. Kekadang aku terfikir juga, dengan zaman abad ke 20, mana ada orang puak Malay pakai baju begitu.)

"Tapi, aku boleh berubah, Bedah."

"Kekadang kan, Ad..." Diam sekejap.. Macam nak cari cara sedarkan aku tanpa rasa sakit atau hina.

"Manusia tak sedar yang dia terlebih dahulu berubah sebelum orang sekeliling yang berubah, sebab kita ni manusia, Ad.. Mana nampak apa kita sendiri buat pada orang; kita je nampak apa orang buat pada kita.."
Ada benarnya. Aku diam, tanda setuju tanpa bantahan walaupun hati meronta.

"Aku faham, Ad. Kalau kau tak nak cipta kenangan baru; sebab nak terus hidup dengan bayangan dia. Tapi, Ad.. Kau mesti tak nak mati dalam kenangan kan, sedangkan kau tahu yang terus kan hidup, lupakan benda yang dah lepas, adalah kebahagiaan maksimal dari cari penganti baru" Bedah bangun dari kursi dan bersedia untuk turun di perhentian bas dihadapan, dia sempat tepuk bahu aku dua kali dengan kelajuan agak laju dan kuat sebelum kata;

"Lepaskan lah dia, Ad.. Hidup memang kejam dengan kita dari dulu lagi"

#cerpen #coretanlindazizan #shortstory #puisi #heartbreak #patahhati #putuscinta #Allahalwayswithusnoworrybabe 

Thursday, April 3, 2014

Ocean

Dear ocean,
meet again,
how are you?
(silent)
I'm doing great lately..
So many things came and gone,
so many memories make and forgetten.

Dear deep deep ocean,
I'm okay now,
more than okay..
I love my routine,
I love my job,
I love my part time job,
I love all people around me,
my bf, bff, them, him, her..
I love my life more than before..

Dear beauty ocean,
thanks for being here,
always here when i needed.
When I need someplace to put my tears..

Dear ocean, my love..
meet again,
I will come..
Farewell...