Siapakah Linda Zizan? (Who is Linda Zizan?)

Siapa Linda Zizan ni?
Linda Zizan? Siapa??
Luna?Lynx? Siapa pula tu?
Lylie? Lagilah tak kenal... Siapa dia?

Mesti ramai yang tertanya-tanya, siapa Linda Zizan ni kan? Luna Lynx .. ? Linda is my last name. Which is, depan dia Norhas .. Maka, jadilah Norhaslinda .. Hahaha Kalau diikutkan al-kisah, memang aku benci nama tu! Ramai sangat da guna nama tu! Linda Jasmen la, Linda Rafar lah, and yang paling famous! Linda On .. Tau kat sekolah, dia orang panggil aku apa? Linda Off ... Yup! Lepas tu, Linda Mat Topo lah.. Weh! What the holy shit  that name!

So, maka dengan itu, aku pun tukar la nama aku ke Lynx. Sebutnya Lin, tapi ejaan, LYNX. Ada 'X' k, tu yang penting, sebab lynx bermaksud kucing hutan dalam bahasa english. Itu gelaran kat kolej lah, aku ni banyak nama gelaran lah! So, i'll tell you one per one, itu pun kalau nak tahu lah, tak nak? You can close this window, NOW!!

Kenalan-kenalan rapat kebanyakannya panggil aku Lynx, and chat member, they call me Luna, and the lastest, Lylie. Nampak tak persamaannya? Semua begin dengan huruf 'L', bukan apa, senang nak pilih rantai berbentuk huruf. 1 thing, have a lot of meaning. I loike~!

Ok, Luna ni, sebenarnya my ex yang guna nama ni kat tempat chat MGS3 dekat wap maxis, dia guna nama perempuan tu sekadar menyamar saja. Suka-suka. Dan, dia ada buat one picture using that name as his avatar. And the picture just nice. So, aku pun terpikat, dan guna nama tu, even now, we was broke up. But, doesn't mean i still love him, ok. Sebab aku suka orang panggil aku Luna. Sweet like honey. Hahaha

And the lasters, was Lylie. Payah jugak sebenarnya nak pilih nama baru ni, sampailah satu hari tu,nak carik nick baru untuk profile dekat mlife, wap maxis, (for you information, segala chat room, chat place dekat Maxis 3G WAP, telah aku terokai, dari yang berbayar, sampailah yang free, tapi aku guna nickname yang berbeza, sebab tu lah aku tak famous mana pun macam ada orang yang se'spesis' dengan aku ni, haha) tertaip pulak nama tu, itu yang terus terpikat dengan Lylie, but they just call me Lyy.

Habit aku ni suka tukar nick, bila nak tegur member lama pun, sampai terlupa nick yang aku guna dulu, so tak jadi lah nak tegur. Buat malu je, bukan kenal pun. Hahaha

The result of all the panjang lebar ni, just nak bagitahu, asal usul nama tu, dan Linda Zizan, Luna, Lynx, and Lylie is a same person. That's all.

Berbalik kepada tajuk asal. Pernah ada orang tanya dekat page facebook aku. Siapa Linda Zizan ni? Well, Linda Zizan ni sebenarnya penulis amatur. Dimana dia menulis cerpen a.k.a cerita-cerita pendek, dan puisi sebagai permulaan untuk menjadi seorang novelis yang termasyur pada abad 2020! (Wah, macam cakap pasal orang lain je, hax!) Dia telah mencipta 5 buah cerpen sejak June 2010 until now. Dan yang terbaru yang dalam pembikinan, adalah Drama Mia Rania(Feb 2011) . Sebenarnya dia ni mula ada minat menulis setelah hajat nak jadi kartunis tak kesampaian disebabkan bakat yang kurang, jadi sejak form 3 (2005) dia dah mula nak menulis, tapi itulah, hati muda (aik! Sekarang dah tua ke?haha), angin tak menentu, tambahkan lagi, dengan penulisan yang tak berapa bagus. Kucar kacir lagi, sekarang pun sama, cuma dah ada peningkatan sikit. Jadi~! Dia berhenti menulis sampailah tahun 2010, dimana minat itu dah datang balik, dan dengan adanya facebook, dia tayang dekat picture with my own logo dengan harapan tak ada orang yang ciplak, kalau dia nak ciplak jugak, memang despert lah orang itu, sebab kena taip, satu persatu perkataan semula. Selain itu, senang untuk reader meng'komen'nya. Dan cerita yang paling dapat sambutan, adalah Takdir Arrysa(Oct-Nov2010). Dan, selain dari facebook, dia mengunakan via blog ini untuk kongsi cerita pada pengemar novel.

Well, apa lagi? Mana dapat idea sewaktu mengarang?
(wah! dah macam temu bual gitu!) Idea datang tak diduga, ingat cinta je ke? Bila idea dah datang, mesti selari dengan mood mengarang, dan jemari yang lincah beraksi dipapan kekunci. Kalau mood tu 100% ada, maka siaplah sebuah cerpen itu hari itu juga. Tapi sayang.. I wish i can be profesional, tak perlu tunggu mood pun, boleh mengarang. Dalam cerita-cerita dia ni, dia akan masukkan sedikit sebanyak kisah benar untuk dijadikan tauladan dan pengajaran, disamping menghiburkan. (tapi kalau sad story tu, menghiburkan ke? Er~~~) Jadi, jangan lah anda salah anggap, kalau ada se'part'-se'part'nya mirip sesuatu kejadian. Sebab saya cubit sedikit realiti, untuk masuk ke alam fantasi. Tak semestinya satu kejadian itu hanya berlaku disana, tapi merata, cuma kita tak sedar. Dan saya berharap, setiap perkataan, memberi sesuatu makna pada anda semua.

Sekian, itu sahajalah yang dapat saya ceritakan. Maka dengan itu, sila sebarkan entri ini untuk pengetahuan semua, sebab saya nak kongsi cerita saya dengan peminat novel tanah air. Yang baik datangnya dari ALLAH, yang buruk, datangnya dari diri sendiri. Sesungguhnya kita manusia sering melakukan kesilapan. Yang salah harap ditegur, yang bagus, puji-pujilah ,... Hahahaha ;P



**To international blogger, i'm apologize for the word i use, 90% of this blog is 100% in malay language.. But only few of it, like poem and lyric, is still in english. So, dont be sad, you also can follow, and read the blog.**

Comments

Popular posts from this blog

Take it serious, lets get marry!

9 TIP BINA HATI BARU

Dunia pinjaman